Subject: Kutse- ja oskusseaduse eelnõu (973 SE) menetlus Riigikogus
From: "Helena Pihlakas" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, "Hanna Kanep" <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>,Riigi Infosüsteemi Amet
Date: Thu, 6 Aug 2026 14:11:48 +0300

You don't often get email from [email-masked].
<https://aka.ms/LearnAboutSenderIdentification> Learn why this is
important

E-kiri saadeti väljastpoolt RIA-t. Kui Sa ei tunne saatjat, siis ära ava
linke ega manuseid!

Lugupeetud koostööpartner

Riigikogu kultuurikomisjoni menetluses on Vabariigi Valitsuse poolt
18.06.2026 algatatud kutse- ja oskusseaduse eelnõu (973 SE). Eelnõu
juhtivkomisjoniks on kultuurikomisjon.

Komisjon palub teie organisatsiooni seisukohta eelnõus kavandatud
muudatustele hiljemalt 7. septembriks 2026 aadressile
<mailto:[email-masked]> [email-masked].

Uus kutse- ja oskusseadus seob senisest tihedamalt hariduse, tööturu
vajadused ja oskuste prognoosimise, et Eesti oskuste süsteem vastaks
paremini muutuva töömaailma ootustele. Kutsestandardite kõrvale luuakse
paindlikumad kompetentsiprofiilid, mis võimaldavad kiiremini ajakohastada
tööelus vajalike oskuste kirjeldusi. Eelnõuga luuakse esmakutse süsteem,
mille järgi saab õppija kutse juba kooli lõpetamisel, kui õppekava on
koostatud töömaailma vajadustest lähtudes ja vajalikud kompetentsid on
omandatud. Samuti tugevneb varasema õppe ja töökogemuse arvestamise (VÕTA)
roll, et töö käigus omandatud oskused oleksid senisest paremini
tunnustatud. Muudatustega väheneb märgatavalt halduskoormus nii
õppijatele, õppeasutustele kui ka ettevõtjatele, sealhulgas väheneb
kutsestandardite arv ligi poole võrra. Ühtlasi muudetakse kutsesüsteemi
juhtimine tõhusamaks, ühendades dubleerivad nõukogud ja eksperdikogud
ühtsemaks tervikuks. Reform aitab kokku hoida ka avalikke vahendeid,
võimaldades suunata rohkem ressursse kutseharidusse ja oskuste
arendamisse. Muudatused rakenduvad järk-järgult ja täies mahus 2029.
aastast.

Eelnõu täpsem reguleerimisala koos seletuskirjaga on kättesaadav Riigikogu
kodulehel siin.

Kaasatud huvirühmad:
Eesti Linnade ja Valdade Liit, SA Kutsekoda, Eesti Kaubandus- ja
Tööstuskoda, Eesti Tööandjate Keskliit, Eesti Ametiühingute Keskliit,
Teenistujate Ametiliitude Keskorganisatsioon TALO, Eesti Kutseõppe
Edendamise Ühing, Rektorite Nõukogu, Rakenduskõrgkoolide Rektorite
Nõukogu, Eesti Üliõpilaskondade Liit, Eesti Töötukassa, Rahvusarhiiv,
Andmekaitse Inspektsioon, Statistikaamet, Riigi Infosüsteemide Amet, Eesti
Standardimis- ja Akrediteerimiskeskus, Eesti Mööblitootjate Liit, Eesti
Infotehnoloogia ja Telekommunikatsiooni Liit, Tallinna linn, Eesti
Ehitusettevõtjate Liit, Eesti Väike- ja Keskmiste Ettevõtjate
Assotsiatsioon, Eesti Puuetega Inimeste Koda, Tartu Ülikool ja Kaitseväe
Akadeemia.

Lugupidamisega

Helena Pihlakas

Riigikogu kultuurikomisjoni nõunik

T: +372 631 6483

Riigikogu. Lossi plats 1a, 15165 Tallinn.

<https://eur10.safelinks.protection.outlook.com/?url=http%3A%2F%2Fwww.riig
ikogu.ee%2F&data=05%7C02%7Cria_uldmeil%40ria.ee%7Cd6810cde02544ca56e3608de
f3ab8679%7Cb6dc47a368bc49d3a9cf0db148e9f818%7C0%7C0%7C639216115205339229%7
CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJFbXB0eU1hcGkiOnRydWUsIlYiOiIwLjAuMDAwMCIsIlAiOiJ
XaW4zMiIsIkFOIjoiTWFpbCIsIldUIjoyfQ%3D%3D%7C0%7C%7C%7C&sdata=Pw0LDrJyjQOnM
YPxHZBepVQUbTLweh84c%2BhocPYagvM%3D&reserved=0> www.riigikogu.ee